Хороші манери потрібно виявляти не лише у спілкуванні з незнайомцями, а й на роботі, вдома, а також в онлайн-просторі – згадуємо головні правила етикету в нашому матеріалі.
У повсякденному житті багато хто забуває про елементарні норми гарного тону — часом це пов’язано з хвилюванням, іноді — зі втомою, а буває й так, що у певних ситуаціях ми просто не знаємо, як поводитися. Розбираємося, як не уславитися безтактною людиною і дотриматися правил етикету в різних життєвих обставинах.
ПРАВИЛА ГАРНОГО ТОНУ У РОБОЧОМУ СЕРЕДОВИЩІ
Щоб заявити про себе як про цінного співробітника, важливо не тільки дотримуватися дедлайнів, проявляти ініціативу і якісно виконувати свою роботу, але й дотримуватися норм етикету, які відіграють ключову роль у цьому питанні.
ВІТАННЯ
Доброзичливе привітання – основа всього. Якщо в приміщенні знаходяться люди, то першим має вітати той, хто туди входить, і не персонально, а з усіма присутніми одразу. При цьому вітання має бути досить гучним, чітким та нейтральним.
ЗАПІЗНЕННЯ
Намагайтеся приходити на ділові зустрічі та на роботу вчасно, адже пунктуальність – одна з ключових якостей надійного партнера та цінного співробітника. Але якщо раптом якісь обставини заважають вам це зробити, потрібно обов’язково повідомити про це заздалегідь.
ХТО КОГО ПРОПУСКАЄ?
Важливо запам’ятати раз і назавжди: вхідні пропускають тих, що виходять. З будь-якого приміщення спочатку виходять, потім заходять. Неприпустимо ломитися в будь-який отвір, будь то двері офісу або ліфта, навіть якщо ви дуже поспішаєте.
УВАГА ДО ОТОЧУЮЧИХ
В одному робочому приміщенні може бути багато співробітників, тому варто подумати про комфорт оточуючих. Так, використовувати надмірну кількість парфумів неприпустимо, до того ж у багатьох може бути алергія на той чи інший запах – двох крапель за мочкою вуха та на шиї перед виходом із дому буде достатньо.
Ще один важливий момент, який варто запам’ятати: не варто сушити мокру парасольку у відкритому вигляді. Згідно з етикетом, мокру парасольку у складеному вигляді ставлять у підставку або спеціально відведене для нього місце. У крайньому випадку його залишають біля стіни поряд із робочим місцем.
ОСОБЛИВОСТІ СІМЕЙНОГО ЕТИКЕТУ
Найчастіше ми забуваємо про правила гарного тону саме вдома, проте спілкування з близькими не повинно перетворюватися на комунікацію без правил – намагайтеся пам’ятати про манери, незважаючи на втому та інші обставини.
ПОДЯКА ТА ВВІЧЛИВІСТЬ
Важливо не забувати бути ввічливим та вдячним удома — обов’язково говоріть такі слова, як «дякую», «будь ласка» та інше. Потрібно дякувати членам сім’ї за все, що вони роблять, незалежно від настрою, часу доби та будь-яких зовнішніх обставин. Крім того, не варто забувати хвалити членів сім’ї, відзначати їх переваги. Неприпустимо сміятися з захоплень близьких людей — треба поважати чужий вибір і вміти підтримувати тих, хто вам дорогий.
ОСОБИСТІ КОРДОНИ
Потрібно поважати всіх мешканців будинку — неприпустимо копатися в особистих речах, читати листування без дозволу, входити без стуку тощо (читайте також: Не втратити себе: як позначити та захистити свої особисті межі).
ВМІННЯ НЕ ВИНОСИТИ СМІТТЯ З ХАТИ
Усі проблеми мають вирішуватися всередині сім’ї — якщо виникли розбіжності, не треба одразу бігти до друзів і розповідати про те, що сталося. Відносини в будинку налагодяться, а ось ваша близька людина може назавжди втратити повагу та розташування тих, кому ви розповіли про причину конфлікту.
ОХАЙНІСТЬ
Зовнішній вигляд є проявом поваги. Не варто ходити вдома в брудному, неохайному одязі — домашнє вбрання має бути випрасуваним, чистим, без дірок та дефектів. Також слід врахувати, що необхідно дотримуватися правил особистої гігієни – виходити до столу зі сплутаним волоссям та невмитим обличчям неприпустимо.
КУЛЬТУРА ВЖИВАННЯ ЇЖІ
Вважається непристойним починати накладати їжу в тарілку, коли всі домочадці ще не зібралися за столом або останню гарячу страву не виставили господиня. Ще одне важливе правило – не можна тягтися через весь стіл за салатом чи закускою. Краще попросіть тих, хто сидить ближче. Перш ніж покласти собі ту чи іншу страву, поцікавтеся у тих, хто сидить поруч із вами, чи не бажають вони добавки. Якщо почуєте позитивну відповідь, покладіть спочатку ним, а потім собі.
ЕТИКЕТ ОНЛАЙН
Може здаватися, що листування не вимагає дотримання правил, проте це не так — спілкування онлайн є частиною нашого повсякденного життя, і те, як ви поводитеся в мережі, є показником вашої вихованості та реального життя.
ПРИВІТАННЯ ТА ВВІЧЛИВІСТЬ
Тут, як і в реальному житті, розмову потрібно починати з вітання. Також потрібно пам’ятати про слова подяки — якщо ви звертаєтеся з проханням, додайте будь ласка, а якщо вам вже надали якусь послугу, напишіть дякую.
ГРАМОТНІСТЬ ТА ДОРЕЧНЕ ВИКОРИСТАННЯ ЕМОДЗІ
Відповідно до норм етикету, необхідно писати грамотно — пам’ятати про пунктуацію та орфографію. Перед надсиланням намагайтеся перечитувати повідомлення, щоб перевірити себе та уникнути незручних ситуацій. Крім того, важливо пам’ятати, що смайли та інші супутні графічні зображення повинні бути доречними. Наприклад, у дружньому листуванні вони виглядають органічно, але у діловому, робочому спілкуванні їх краще уникати (або використовувати максимально акуратно).
ПОВАГА ДО СПІВРОЗМОВНИКА
Не варто нав’язуватись — необхідно поважати як свій особистий час, так і час співрозмовника. Не слід відривати людину від справ, а також вимагати негайної відповіді на запитання. Крім того, варто уникати “розтягування” повідомлення – постарайтеся заздалегідь вибудувати свою думку і донести її в одному реченні, оскільки кілька звукових сигналів поспіль може дратувати. Дзвонити та надсилати голосові повідомлення без попередження теж не варто — згідно з сучасними нормами етикету це неприпустимо.